torsdag 12 februari 2009

Jag efterlyste lite hjälp via kostdoktorn...

... så om ni har något att tipsa mig kring det inlägget, så gör det här! Så här skrev jag där:

"Jag är imponerad av denna metod måste jag säga! Jag har jo-jo-bantat halva mitt liv tills jag i princip tröttnade för en 7-8 år sedan. Kan inte säga att jag är tjockare nu än då, men jag har åtminstone sluppit lida mig genom en masso olika svältkurer. Det bästa, för utom LCHF har varit Viktklubb på Aftonbladet, men den går inte att jämföra med denna typ av kost-diet.
Jag mår strålande trots att jag påbörjade denna diet för fyra dagar sedan! Hade det varit vilken diet som helst i övrig att jag varit både hungrig, sötsugen och dödligt irriterad och lättretlig och med viss tendens till huvudvärk vid det här laget. Men med LCHF känner jag inget av detta, tro det eller ej!
Men jag undrar om jag äter för lite fett? Kika gärna in på min sida och ge mig råd och tips efter att ha läst vad jag äter! Dessutom undrar jag om fler "nybörjare" än jag kände sig trötta i början? Kanske är tröttheten den enda negativa effekten med den här dieten? Dag 1 och 2 var inga problem, men både igår och idag har jag känt mig rätt slut...
Tacksam för alla tips kring detta!"

Tack än en gång för alla värdefulla tips och håll tummarna för att detta går!

4 kommentarer:

  1. Hej - jag har ätit LCHF i snart 2 år. Ett par dar under den 1:a veckan kände jag mig seg i huvut och trött. När det gick över fick man nästan en euforisk känsla istället. Allt gick mycket lättare och sen har det rullat på med hälsovinster + 20 kg bort. Du får räkna med att kroppen kan vara lite seg under kanske några veckor innan den vant sig vid ketondriften, men sen känns det tvärtom - man orkar hur mycket som helst. Lycka till /Leif

    SvaraRadera
  2. Hej Leif!

    Tack för att du lät mig ta del av dina erfarenheter! Kan tänka mig att det också tar lite längre tid för kvinnor att få igång den där "ketondriften" du talar om, men jag ser fram emot att se mina första kilon försvinna!

    Hur håller du vikten, äter du LCHF stenhårt fortfarande, eller mer GI-inspirerat? Du har möjligen inga favoritrecept att dela med dig utav? Tycker du att mina intag ser okej ut ur fettsynpunkt?
    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  3. Härligt utlämnande blogg; du är modig, BauselamBurning!

    Jag växlade över till en LSHF-liknande diet för 10 dagar sedan och det går bättre än väntat. Mitt viktigaste syfte med den här förändringen är att undvika utveckla diabetes 2, som jag antagligen är genetiskt predisponerad att få - i synnerhet i samverkan med min måttlig övervikt. Än så länge har viktminskningen varit begränsad, men mitt tålamod tryter inte alls till skillnad mot tidigare traditionella viktminskningsförsök som kännts som utmaningar. Så jag är beredd att invänta en stadig men långsam viktminskning...

    Den enda utmaningen med LCHF som jag känner just nu är att hitta fantasin för vilken mat jag ska laga - det kräver att jag lär om lite grann. Humöret är toppen, jag är nästan aldrig hungrig och såhär bara drygt en vecka in i ketonomställningen tycker jag ändå att träningen (4-5 pass i veckan simning och styrketräning) bara är en gnutta jobbigare än tidigare.

    Angående det här med att äta "tillräckligt mycket" fett är min personliga hypotes att så länge du äter lika mycket eller lite mer protein som vanligt men undviker kolhydrater i det längsta (förutom i vettiga grönsaker som ju piffar upp det hela och dessutom är goda), så behöver du inte oroa dig för mängden fett så länge som du inte går och blir hungrig. Om du blir hungrig - lägg till mer fett!

    Lycka till din omställning!

    SvaraRadera
  4. Tack, tack! Men vad jag har hört så går viktminskningen fortare med mer fett?! Fast vad vet jag, jag är ju novis på området! *ler*

    Låter inget vidare med diabetes! Hoppas att denna kost hjälper till att hålla den borta eller åtminstone minska eventuella besvär!

    Guuud vad duktig du är då det gäller träning... men jag antar att du inte är särskilt överviktig? ;-)

    Kram på dig och lycka till själv och tack för tipsen!

    SvaraRadera