måndag 16 februari 2009

Fettförbränningsdag 8...

... och invägning efter en vecka: Vågen visar på - 2,5 kg och jag har svårt att tro det riktigt. Kanske går vågen fel? Står jag verkligen rätt nu med fötterna så det blir balans då jag väger mig? Äsch... varför skulle jag göra fel? *ler*

Frågor jag funderar över:
  1. Får man verligen äta tomater? Många recept, både på Airmas blogg och andra, tipsar och vittnar om att LCHFare äter tomater? Trodde man skulle undvika tomater, majs och bönor? Reagera gärna, säg er mening, jag VILL veta hur det förhåller sig, är det okej?
  2. Sedan har vi det här med sockerersättning... OM man nu behöver en gnutta socker, tex OM man vill göra hemmagjord glass, är det då inte bättre att ta lite sockerersättning än rent socker? Jag skulle förorda det... men hur tänker ni andra i frågan som varit med längre än jag med mina 8 dagar?
  3. Kan man använda sig av vin och tomatpuré i matlagning utan någon större påverkan på vikten och kolhydratsintaget?
  4. Varför är jordgubbar sämre att äta än hallon? Och vilket är bäst, hallon eller blåbär?
  5. Har någon Airams recept på hennes hasselnötsglass?
  6. Är Lomanders bearnaisesås okej att äta? Min egna blir alltid för lös... trots att jag följer recepten slaviskt (och då är jag ändå, vanligtvis, en hejare på att laga mat?!?!) *fattar ingenting* Jag brukar till och med lägga till en gula som jag läst att man kan göra... men inget hjälper!
  7. Jag har beställt Airmas och Dr. Dahlqvists kokbok, varför kostar den 165:- på Adlibris och 207:- på ett annat förlag? Det förstår jag inte... tror till och med är det är Optimal själva som tar det dyrare priset och jag trodde det var där den var gjord, har jag fel?

Detta har jag ätit hittills idag:

Frukost:

6 hårdstekta sidfläskbitar och 2 dl yoghurtblanding (min egen som vanligt gjord av turkisk yoghurt, fil och vispgrädde med mosade hallon och blåbär uti)

Fika:

7 skivor Felinosalami

Lunch:

1 tjock skiva (knappt 1 cm) rosérostbiff med bearnaise

4 msk ädelostgratinerad broccoli

Vad som stundas till kvällsmat har jag ingen aning om, kanske har just DU ett bra sportlovstips???

Kram L

6 kommentarer:

  1. Hej! Tänkte svara på några av dina frågor, jag har ätit enligt LCHF ungefär en månad så jag är ingen expert jag heller.

    1. Jag tror att det är lite individuellt om man äter tomater eller inte, men jag gör det. Jag är då ingen älskare av tomater, men äter några då och då. Tomater innehåller 3,7 gram kolhydrater per 100 g. Om man jämför tomater med majs så innehåller majs 20 gram kolhydrater per 100 g.

    2. Det där med sockerersättning vet jag inte riktigt, men jag brukar använda honung om jag vill göra saker lite sött.

    4. Hallon är bättre än jordgubbar och blåbär på grund av att hallon innehåller mindre gram kolhydrater per 100 g. Hallon innehåller: 4,1 gram kolhydrater per 100 g.
    Blåbär: 9,1 gram per 100 g.
    Jordgubbar: 8,3 gram kolhydrater per 100 g.

    SvaraRadera
  2. Förresten, stort grattis till resultatet! -2,5 kg på en vecka är ju verkligen kanonbra!!

    SvaraRadera
  3. Tack, tack! Och tack för all hjälp med att besvara mina frågor! Hädanefter får det nog bara bli hallon i yoghurtblandingen! Och dessutom kommer jag nog att äta lite tomater... jag älskar ju mozzarella- och tomatsallad med basilika! *mums*

    Ska gå in och kika på din sida och följa dig lite eftersom du också är hyfsad nybörjare på LCHF! Hur mycket har du gått ner?

    Kram L

    SvaraRadera
  4. Här hittar du en fantastisk sajt med alla livsmedel och innehåll - det är finska livsmedelsverkets svenska sida. För dig gäller att hålla dig under 5% kolhydrater, dvs högst 5 g kolhydrater/100g

    http://www.fineli.fi/foodlist.php?lang=sv

    Aspartam (Canderel) använder jag när jag "måste" söta, det är mer och mer sällan jag sötar, man vänjer sig av med det söta. Det finns olika åsikter om sötningsmedels farlighet för hälsan, men ur kolhydratsynpunkt är aspartam bra.

    SvaraRadera
  5. Jag väntar och hoppas på att nån ska svara att det är okej att äta Lomanders bearnaissås, den är ju så fasligt god!:)

    SvaraRadera
  6. Axelina, jag med! *S* Vi får väl se om något proffs dyker upp som har undersökt den såsen!

    Kram L

    SvaraRadera