onsdag 18 februari 2009

Appropå Sodexo och annat "skitmat"!

Jag känner mig skrämd efter att ha läst alla inlägg idag på kostdoktorns sida angående vilken usel mat både våra unga och gamla serveras! Vad sjutton är det vi (läs samhället) håller på med egentligen? Behöver vi verkligen alla konserveringsmedel eller alla andra E-produkter och annat skit? Vi har ju både kyl och frys numera... *ler krasst* Detta var mitt bidrag i Sodexo-debatten, det jag skrev som kommentar på Kostdoktorns hemsida:

"Trodde inte ens pölsa förekom som skolmat längre?! Jobbar själv inom kommunen och kommer i kontakt med skolmaten, men pölsa har jag inte sett på matsedlarna på över 18 år!
Hur som haver... det äckligaste jag vet som serveras i vårt skolmatkök är något de kallar för "kycklingkyletter"! De ser ut som ett kycklingben (nedersta delen av kycklingklubban) men är platt och tillstampat för att ändå återfå kycklingbensformen och är gjort av någon form av pressat äckelkycklingkött (mycket, betydligt mycket värre och äckligare) än McDonalds kycklingnuggets!) och så är det någon orangegul, mjuk panering utanpå! Är det något som vet, eller kan ta reda på vad dessa innehåller, så vore jag tacksam! För DET är INTE vad jag kallar mänsklig föda! Till det brukar de servera pulvergräddsås?!?! VA?! Vad säger ni om den kombinationen, samt ris!
Jag ryser när jag tänker på att våra barn blir förgiftade av skolmaten! Hellre korv med fulkornskorvbröd säger jag (även om korv också innehåller en del inälver och sådant, men det kan INTE vara värre än dessa Kyletter) eller varför inte fet fil?! Tycker synd om våra barn... när kommer Sverige att säga stopp när det gäller barnens skolmat?!?! Jag bara undrar..."

Jag blir mörkrädd då man tänker på alla barn i skolan som har diverse diagnoser eller "bara" är allmänt stirriga och agerar både instiktivt och aggressivt (i negativ mening nu alltså)... Kanske är det "bara" barn av vår tid? Barn som äter mat som inte egentligen är mat...? Jag erkänner att hjärnan arbetar för högtryck nu... skulle vi kunna undvika att ha alla dessa "störiga" och "utåtagerande" barn bara genom att ändra deras matvanor? En intressant tanke följdaktligen eftersom jag skriver ner den! *S*

Kram L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar